Wystawa pokonkursowa 13. Międzynarodowego Biennale Miniatury – Częstochowa 2024
Wernisaż 2 lipca 2025 roku (środa), godz. 19:00
Wystawa czynna do 13 sierpnia 2025 roku
Stało się już tradycją, że Galeria Test prezentuje plon kolejnych edycji Międzynarodowego Biennale Miniatury organizowanego przez Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie.
W tym roku będzie to więc już siódmy częstochowski pokaz miniatur w Teście
(pierwszy raz, w 2012 roku pokazaliśmy wystawę pokonkursową 7. Biennale).
Międzynarodowe Biennale Miniatury to projekt plastyczny o charakterze konkursowym, organizowany co dwa lata od 2000 roku i skierowany do twórców profesjonalnych.
Konkurs odbywa się w czterech dyscyplinach: malarstwo, rysunek, grafika i fotografia. Maksymalny format prac to 10 x 10 cm. Szeroki zakres dyscyplin plastycznych MBM sprzyja dużemu zainteresowaniu projektem.
Na trzynastą edycję konkursu 265 autorów z 12 krajów nadesłało ogółem
723 miniatury, z których komisja konkursowa zakwalifikowała na wystawę 253 prace 186 autorów. Jury pracowało w składzie: dr hab. Marta Bożyk (Wydział Grafiki ASP
w Krakowie), przewodnicząca; dr hab. prof. ASP Marcin Białas (Wydział Artystyczny ASP w Katowicach); dr hab. prof. UJD Jakub Jakubowski (Wydział Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie).
Przyznano 3 nagrody regulaminowe, których laureatami są: Cleo Wilkinson, artystka
z Australii – I Nagroda za pojedynczą pracę Then V, mezzotinta oraz twórcy z Polski: Nadia Wywiórska z Krakowa – II Nagroda za obraz Ozdoby, olej/płótno; Paulina Bobak z Bierunia za zestaw dwóch prac Razem, akwaforta i Iwona Duracz-Gil
z Rzeszowa za zestaw trzech fotografii Zgliszcza – III Nagroda ex aequo.
Jury przyznało również 10 wyróżnień honorowych, które otrzymali: Małgorzata Futkowska (Opole), Marek Herbik (Łódź). Barbara Komaniecka (Tarnobrzeg), Aleksandra Kotlińska (Gliwice),
Jan Kukułka (Tarnowiec), Katarzyna Makieła-Organisty (Krzeszowice), Maria Michoń (Warszawa), Jerzy Pietruczuk (Oświęcim), Barbara Porczyńska (Łańcut), Kinga Stanowska (Kraków).
Pokonkursowe ekspozycje, po prezentacji w Galerii OPK „Gaude Mater”, rozpoczynają zawsze podróż po galeriach polskich i zagranicznych. Jedyne i niepowtarzalne tego typu ekspozycje
w Polsce, na których prezentowane są miniatury plastyczne twórców ze wszystkich kontynentów, powstałe w czterech dyscyplinach, niezmiennie przyciągają rzesze zainteresowanych widzów. Wystawom towarzyszą bardzo starannie wydane katalogi, zawierające reprodukcje w skali 1:1.
- I NAGRODA | Wilkinson Cleo | „Then V” | mezotinta
- II NAGRODA Wywiórska Nadia | „Ozdoby” | olej
- III NAGRODA ex aequo | Bobak Paulina | „Razem IV/II” | akwaforta
- III NAGRODA ex aequo | Duracz-Gil | „Zgliszcza” | fotografia
Biennale Miniatury w Częstochowie – mały format, wielka idea
Międzynarodowe Biennale Miniatury w Częstochowie to jedno z najciekawszych
i najbardziej unikatowych wydarzeń powiązanych z miniaturą. Impreza odbywa się cyklicznie od 2002 roku.
Od ponad dwóch dekad przyciąga twórców z całego świata, pokazując, że sztuka wcale nie potrzebuje dużych rozmiarów, by robić wrażenie. Im mniejszy format, tym większe wyzwanie dla artysty i bardziej intensywne doświadczenie dla odbiorcy.
Biennale prezentuje prace w formacie miniaturowym – tworząc z nich zwartą, spójną
i zaskakująca opowieść o uważnym oku i wprawnej dłoni. Każda edycja konkursu przynosi nowe spojrzenia, konteksty i inspiracje. Artyści posługują się różnymi środkami wyrazu – od klasycznego rysunku i malarstwa, przez grafikę, aż po fotografię.
To, co łączy wszystkie prace, to ich skala: małe, często ledwo większe niż znaczek pocztowy obrazy i kompozycje, które wymagają od widza zatrzymania się i skupienia.
To właśnie ta potrzeba skupienia czyni Biennale Miniatury wydarzeniem wyjątkowym.
W czasach cyfryzacji i przebodźcowania osobisty kontakt z miniaturą zmusza
do wnikliwego kontaktu z dziełem. Trzeba się nad nią pochylić, podejść bliżej, wejść
w jej mikroskopijny świat detalu i obcować w sposób świadomy i namacalny. Gęstość, precyzja i struktura, to unikatowe cechy, jakich próżno szukać gdzie indziej.
Wystawa pokonkursowa, to zderzenie setek indywidualnych wypowiedzi – pełnych emocji, konceptualnych poszukiwań i osobistych narracji. Choć format jest wspólny, stylistyka i treści są różnorodne – od klasycznego realizmu przez abstrakcję,
po eksperyment formalny. Artyści z Polski i zagranicy traktują tę niewielką przestrzeń jako miejsce intensywnych poszukiwań – artystycznych, filozoficznych i społecznych.
Ekspozycja pozwala szerszej publiczności obcować ze sztuką tego rodzaju. To ważne,
bo miniatura wciąż pozostaje formą niedocenianą – gdzieś pomiędzy szkicem
a pełnoprawnym dziełem. To również dedykacja dla widzów, którzy mają okazję nauczyć się patrzeć głębiej, wolniej, uważniej. Jej siła wyrazu i techniczny kunszt pozostają w pamięci na długo.
Międzynarodowy charakter konkursu to przestrzeń do dialogu na większą skalę. Uczestnicy pochodzą z różnych części świata, reprezentując odmienne tradycje artystyczne i estetyczne.
Ich spotkanie
w jednym miejscu tworzy mapę współczesnej sztuki, widzianą w niezwykle oryginalnej skali. Każda praca to fragment większej całości, ale też osobny element wielokulturowej mozaiki.
Pomimo swego niewielkiego formatu inspiruje, integruje, prowokuje do myślenia.
I co najważniejsze – przypomina, że w sztuce nie format ma znaczenie, lecz forma.