Usługa języka migowego
A A A

Izabela Walczak TOŻSAMOŚĆ

od 6 września (środa, 19.00) do 11 października

 
Na zdjęciu widać plakat do wystawy. Jest tam reprodukcja obrazu tkackiego Izy Walczak. Obraz jest w gamie koloru czerwonego. Praca tkacka składa się z mnóstwa małych prostokątów, które mają różny stopień jasności. Izabela Walczak urodziła się w 1981 roku. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w latach 2001–2006 na Wydziale Tkaniny i Ubioru. Dyplom uzyskała w 2006 roku w Pracowni Dywanu i Gobelinu i od 2009 r. jest zatrudniona na stanowisku Asystenta w tejże Pracowni. W 2021 r. uzyskała stopień doktora sztuki. Obecnie prowadzi Pracownię Obiektu do Wnętrza, Dywanu i Gobelinu w macierzystej uczelni. Uczestniczka ponad 50 wystaw zbiorowych i indywidualnych, laureatka międzynarodowych plenerów Przestrzenne Formy z Wikliny. Jej twórczość obejmuje sztukę włókna, tkaninę artystyczną, żakard, użytkowe obiekty outdoorowe.
 
 
Artystka wypracowała bardzo ciekawą własną technikę tworzenia tkanin. Stosując minimalizm gładkich powierzchni uproszczonych brył, jak kwadrat czy prostokąt, lub nawiązując do form organicznych, jednocześnie wypełnia powierzchnię fakturami i iskrzącymi barwami. Stosuje naturalne materiały jak fornir, nasiennik Acer negundo, czyli klonu jesionolistnego, liście lnu nowozelandzkiego Atropurpurea, odrealniając je. Ukazuje piękno natury w sposób niejednoznaczny. Wykorzystywany materiał roślinny łączy z barwionymi tkaninami. W powolnym procesie tkania bądź haftowania płaszczyzn farbowanymi naturalnymi nićmi, jednolitych barw stanowiących tło dla faktur i multiplikowanych struktur. Przypomina to medytacje nad kruchością materii, którą łatwo uszkodzić. Zarówno formy miniaturowe jak i duże tkaniny tworzone są z tych samych multiplikowanych elementów czy powierzchni. I znów faktury i barwy z pozoru pogmatwane, chaotyczne, tworzą harmonijną minimalistyczną całość. W świecie pełnym nieustannego hałasu, w tkaninach Izabeli Walczak odnajdziemy subtelną równowagę, uporządkowanie i spokój. Harmonię wewnętrzną, wypracowaną w kontakcie z przyrodą, będącą źródłem życia i energią do jego trwania (fragment tekstu Bożeny Kuzio-Bilskiej).
 
Zdjęcie pracy tkackiej Izabeli Walczak. Na zdjęciu widać dziewięć kół tej samej wielkości. Koła są czarne i widać na nich szare, połyskliwe światło. Na każdym kole widać skosy, które są jaśniejsze od kół. Skosy są koloru szarego i błękitnego..

Izabela Walczak, „CONSTELLATIONS”, technika mieszana, gobelin, kilim, punch needle, 140 x 140 cm, 2021, fot. I. Walczak.

Właśnie to bezkompromisowe podejście do natury, autorskie transformacje wyłącznie przy użyciu naturalnych materiałów i preparatów, sytuują Izabelę Walczak w elitarnym gronie artystów, dla których natura, przyroda jest jedynym w swoim rodzaju bodźcem i genialnym suflerem. W swoich działaniach Artystka posługuje się całym wachlarzem technik rękodzielniczych, począwszy od tradycyjnego gobelinu, poprzez haft po plecionkarstwo. Doskonale porusza się w projektowaniu dywanów, zna technologie przemysłowe, ale w swoje realizacje zawsze transponuje ducha unikatowego, bardzo osobistego. Umiejętnie łączy świat sztuki i designu, tworząc oryginalne, efemeryczne wyplatane z wikliny siedziska, które obok dywanów były elementami pracy doktorskiej w 2021 roku. Jej dzieła charakteryzuje niezwykła wrażliwość, umiejętność dostrzegania detalu, urody drobiny, która poprzez powtarzalność daje feerie subtelności i światłocieniowych igraszek. Widać w nich z jednej strony minimalizm, z drugiej zakamuflowane emocje w rytmach struktur, echo unistycznego kanonu (fragment tekstu Jolanty Rudzkiej-Habisiak)

Praca tkacka Izabeli Walczak. Praca jest w tonacji błękitnej. Widać na niej ułożone symetrycznie elipsy w kolorze szarym i błękitnym. Elipsy są wypełnione mnóstwem małych prostokątów. Tło jest granatowe. Praca ma delikatne światło i są miejsca, w których tkanina opalizuje. .

Izabela Walczak, „Lake 2”, tkanina nicielnicowa, haft, 150 x 144 cm, 2023, fot. I. Walczak.

 
 
Na zdjęciu pracy Izabeli Walczak widać fioletowy kwadrat i fioletowe ramy. Każda część pracy ma delikatne, rozproszone i fragmentaryczne światło. Kwadrat składa się z mnóstwa małych prostokątów, które mają różną jasność.

Izabela Walczak, „Lavender Gray”, technika własna, haft, 90 x 90 cm, 2023, fot. I. Walczak.

 

Na zdjęciu widać Izabelę Walczak. Artystka patrzy z uśmiechem na widza. Ma czarne długie włosy i grzywkę. Jest ubrana w szarą bluzkę. W rękach trzyma niewielkie czarne płótno naciągnięte na blejtram. W prawej ręce artystka trzyma igłę. W tle widać pracownię artystki. Na ścianie wiszą prace tkackie.

Izabela Walczak podczas pracy tkackiej.

do góry