Usługa języka migowego
A A A

GRAFIKA WARSZAWSKA 2011

Poniżej wykorzystano fragmenty tekstu do Katalogu  Grafika Warszawska 2011,  napisanego przez Annę Żakiewicz, będącą jednym z sześciu jurorów Konkursu.

Niezwykle cieszy gremialny udział w Konkursie ludzi młodych, w większości jeszcze studentów, z których wielu, poza młodzieńczym entuzjazmem i właściwą młodemu wiekowi spontanicznością, często przejawia zaskakującą dojrzałość. Rafał Strent, Przewodniczący jury przyznającego nagrody nie zaniedbuje żadnej okazji, by powtarzać, że Konkurs ten odbywać się będzie do końca świata i jeszcze jeden dzień dłużej… Twierdzenie to z każdym rokiem trwania Konkursu (rok 2011 był osiemnastym z kolei) nabiera coraz większej wagi. Grafika Warszawska bowiem to niezwykle ważna inicjatywa kulturalna, mobilizująca artystów nie tylko stołecznych, ale z całego regionu Mazowsza do podejmowania starań o zaistnienie w sferze publicznej, co – rzecz jasna – wymaga wysokiego poziomu prezentowanych prac. Konkurs ten ma ogromne znaczenie w czasach, kiedy w życiu i świadomości społeczeństwa coraz mniej miejsca zajmuje kultura wysoka …

 

 

ERNEST ZIEMIANOWICZ, Zazdrość względem zdrowia. Na zdjęciu widać twarz młodego mężczyzny w czarnej bluzie. Widać dolną połowę twarzy. Z prawej dziurki nosa leci krew, która spływa na usta. Usta mężczyzny są ściśnięte i mają wyraz pogardy albo chęci zemsty lub woli walki.

ERNEST ZIEMIANOWICZ
Zazdrość względem zdrowia, praca multimedialna
Grand Prix Roku 2011
Prezydenta m.st. Warszawy

(nagrodzona praca)

Taka jest właśnie główna nagroda konkursu (Grand Prix 2011) – etiuda filmowa (animacja) Ernesta Ziemianowicza pt. Zazdrość względem zdrowia (w maju film otrzymał I nagrodę regulaminową oraz nagrodę Portalu Artinfo). Dwa lata temu artysta ten zdobył I nagrodę regulaminową roku 2009 za znakomitą instalację pt. Miasto, złożoną z odbitek graficznych i nałożonej na nie filmowej animacji, a w 2010 roku nagrodę Marszałka Województwa Mazowieckiego za zabawny film Rebus. Tegoroczna nagroda to jego wysoko oceniona praca dyplomowa na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Można ją uznać za nieco przewrotny manifest życiowy i artystyczny, którego gorzkie słowa spuentowane są surrealistycznymi obrazkami… Artysta jest niezwykle świadom relatywizmu całego współczesnego świata, w którym nikt nie ponosi już za nic odpowiedzialności, wszystko miesza się ze wszystkim, czego konsekwencje ponoszą ludzie wrażliwi, nie tylko artyści, choć może to oni właśnie najbardziej boleśnie to odczuwają. Film Ziemianowicza jest więc nie tylko perfekcyjnie wykonanym, efektownym dziełem, ale zawiera też ważne przesłanie.

 

 

KRZYSZTOF ĆWIERTNIEWSKI, Piony 1. Na zdjęciu widać pionowe, cienkie linie. Niektóre linie są rozmazane, inne linie są wyraźne i bardzo jasne. Linie znikają w półmroku, który jest na dole.

KRZYSZTOF ĆWIERTNIEWSKI

Piony 1 z cyklu Piony, druk cyfrowy

I Nagroda Roku 2011

 Drugim niewątpliwym bohaterem całego tegorocznego Konkursu jest z pewnością Krzysztof Ćwiertniewski, laureat I nagrody regulaminowej oraz nagrody Portalu Artinfo. W ciągu roku artysta otrzymał w sumie siedem nagród – trzy za grafiki wykonane w technice druku cyfrowego i cztery za filmy – przepiękne kolorystycznie wizje, niepozbawione przy tym intelektualnego wyrafinowania, a także dowcipu. (… – tekst przed ostatnim zdjęciem) . Cyfrowe grafiki Ćwiertniewskiego, Piony to z kolei rozciągnięte w poziomie szeregi wertykalnych form różniących się ich zagęszczeniem, co daje efekt zmieniającego się rytmu. I znowu mamy do czynienia z wizualizacją uniwersalnych praw – rządzących matematyką, muzyką, Wszechświatem. I nagrodę regulaminową za rok 2011 zdobyła praca Piony 1, pierwsza z cyklu, w której pionowe formy nie są jeszcze tak regularne, część z nich zanika w brązowym tle.

 

 

WOJCIECH DOMAGALSKI, Miejscami (8). Na zdjęciu pracy widać kilkupiętrowy budynek. Widać klatkę schodową oraz drzewo bez liści stojące przed budynkiem. Na górze budynku widać dwa okna, w których pali się światło. Wydaje się, że budynek jest zabezpieczony foliami do remontu.  Budynek stoi przy ulicy. Wszędzie jest mgła i rozproszone światło latarni ulicznych. Praca jest czarno-biała.

WOJCIECH DOMAGALSKI
Miejscami (8), technika mieszana
II Nagroda Roku 2011

Laureat II nagrody regulaminowej, Wojciech Domagalski to stary znajomy, który w 2009 roku otrzymał nie tylko Grand Prix, ale też siedem nagród regulaminowych w ciągu całej, XVI edycji konkursu. Tym razem artysta zdobył zaledwie dwie nagrody (za listopad i grudzień) za prace z cyklu Miejscami. Są to tajemnicze, rozmyte pejzaże miejskie pełne magii i metafizyki. Interesująca jest zmiana emploi artysty – od abstrakcyjnych, mocno osadzonych w przestrzeni form geometrycznych do wizyjnego pejzażu. Jednak we wszystkich jego pracach widzimy tę samą potrzebę uchwycenia „tożsamości miejsca, ale też rytmu, symetrii czy struktury […] kontrastu świata realnego z abstrakcyjną, dwuwymiarową płaszczyzną papieru”, a punktem wyjścia jest „tkanka miasta, przestrzeń, która poddana zostaje subiektywnemu oglądaniu” (wypowiedź artysty w Katalogu XVI edycji Konkursu Grafika Warszawska, 2009, s. 10-11).

 

 

ZOFIA KLAJS, II. Na zdjęciu pracy widać delikatne ciemnoszare i czarne, pionowe pasy, które przypominają nacięcia i pęknięcia. Cała praca jest szara. Widać słabe, rozproszone światło w górnych partiach pracy. Widać ukośną, poziomą, pojedynczą, cienką, ciemną linię oraz drugą taką samą linię, ale pionową, biegnącą na ukos.  Na dole i po lewej stronie widać jasne obramowanie., które nie jest równo oddzielone od szarej, ciemniejszej części pracy.

ZOFIA KLAJS
II, technika mieszana
III Nagroda Roku 2011

Zofia Klajs, która otrzymała III nagrodę powinna właściwie zostać nagrodzona „za całokształt”.  Jurorom bowiem trudno było zdecydować się na wybór jednej pracy z pięciu nagrodzonych w ciągu całego roku. Wszystkie one prezentowały równy, wysoki poziom, uwodząc doskonałością mimo niezwykle oszczędnej formy i kolorystyki sprowadzonej do subtelnych szarości i matowych czerni.

 

 

ZANETA ANTOSIK, Bez tytułu II. Na zdjęciu pracy widać długą, poziomą skrzynię w kolorze błękitnym. W środku widać zawartość w kolorze słomkowym. Tło jest czarne. W tle widać jasne poziome fragmenty. Na pracy widać pionowe przetarcia i pasy.

ŻANETA ANTOSIK
Bez tytułu II, druk cyfrowy
Nagroda Roku 2011
Dyrektora Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki

Podobne walory mają prace Żanety Antosik, laureatki nagrody Dyrektora MCKiS oraz czterech regulaminowych w ciągu roku (w tym – trzech I i jednej III). W przeciwieństwie jednak do Zofii Klajs artystka ta wprowadza do swych prac kolor – głównie dość agresywny błękit.

 

 

MARIUSZ A. DAŃSKI, Do góry i w dół. Praca jest w kolorach ciepłych, z elementami zieleni, praca jest ciemna. Światło idzie od góry i jest rozproszone. Na ciemnym tle widać kształt przypominający uprasowaną starannie tkaninę, która jest zagięta w kilku miejscach. Praca ma fakturę przypominającą powierzchnię starannie utkanej tkaniny.

MARIUSZ A. DAŃSKI
Do góry i w dół z cyklu Opowieść klasyka, druk cyfrowy
Nagroda Roku 2011
Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Mariusz A. Dański z kolei w pełni zasłużył na nagrodę Rektora warszawskiej ASP oraz trzy nagrody regulaminowe w ciągu roku (dwie I i jedną III) swoimi geometrycznymi, starannie wyważonymi kompozycjami z cyklu Opowieści klasyka.

 

 

KRZYSZTOF ĆWIERTNIEWSKI, Bez tytułu 2. Na zdjęciu pracy widać czarne tło i dwa kuliste jasne kształty. Jeden kształt leży przy lewej krawędzi pracy i ma kolor czerwono-pomarańczowy. Drugi kolisty kształt leży w prawym dolnym rogu i jest ucięty. Ten kształt ma kolor nasyconej zieleni. Oba kształty przypominają kolorowe światła.

KRZYSZTOF ĆWIERTNIEWSKI
Bez tytułu 2, praca multimedialna
Nagroda Roku 2011 Artinfo pl. – Portalu Rynku Sztuki
(nagrodzona praca)

(…) Bez tytułu 2 (Nagroda roku 2011 Artinfo) to nie tylko wysmakowana kompozycja zbudowana z ruchomych, przenikających się czerwonych i zielonych kół. Dzieło to zawiera w sobie wiedzę wielu pokoleń wybitnych artystów i teoretyków starających się zgłębić istotę barw, ich wzajemne zależności i sposoby oddziaływania na widza. Oglądając ten oraz inne filmy Ćwiertniewskiego, myślimy przede wszystkim o Kandinskym i Witkacym, którzy stworzyli teorie harmonii kolorystycznych opartych na kontraście barw dopełniających, ale też o Władysławie Strzemińskim, gdy na koniec pracy Bez tytułu 2, w miejsce barwnych kół ukazuje nam się ich powidok. Praca Ćwiertniewskiego stanowi twórczą wizualizację tych koncepcji, nawet jeżeli artystą kierowała bardziej intuicja twórcza niż ściśle teoretyczna wiedza.

 

LAUREACI KONKURSU GRAFIKA WARSZAWSKA 2011

Zofia Grażyna Antoniak
Żaneta Antosik
Beata Bajno
Marta Banaszak
Katarzyna Kinga Bielawska
Magdalena Boffito
Paweł Czarnecki
Krzysztof Ćwiertniewski
Mariusz A. Dański
Maciej Deja
Aleksandra Dębniak
Wojciech Domagalski
Michał Drabik
Ryszard Gieryszewski
Łukasz Izert
Magdalena Janus
Zofia Klajs
Joanna Leszczyńska

Mariusz Lipski

Błażej Ostoja Lniski
Katarzyna Pietrzak
Krzysztof Róziewicz
Przemysław Runo
Martyna Ścibior
Joanna Tumiłowicz
Ewa Walawska
Olga Warabida
Ernest Ziemianowicz

PATRONI, ORGANIZATORZY I MECENASI
XVIII EDYCJI KONKURSU GRAFIKA WARSZAWSKA

Miasto Stołeczne Warszawa
Samorząd Województwa Mazowieckiego
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Artinfo.pl – Portal Rynku Sztuki
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki

patroni

 PATRON MEDIALNY WYSTAWY

Kulturaonline.pl

 

do góry